40 millioner til fremtidens nano-teknologi

Nanomaterialer er blevet uundværlige for det moderne liv, og vores liv afhænger mere og mere af af nanomaterialer med definerede strukturer og egenskaber. Kemiprofessor modtager en VILLUM Investigator bevilling på knap 40 millioner til et kommende projekt, hvor grænser skal udfordres, så endnu mere kraftfulde værktøjer til syntese af nanomaterialer kan gøres tilgængelige.

Professor Anja-Verena Mudring modtager 40 millioner kroner til sin forskning fra VILLUM Investigator programmet. (Foto: VILLUM FONDEN).

VILLUM Investigator bevillingen uddeles hvert andet år til den erfarne og internationalt anerkendte forsker, som kan yde et afgørende bidrag til det tekniske og naturvidenskabelige felt på et dansk universitet. Bevillingerne løber over seks år, og er på op til 40 millioner kroner.

På Aarhus Universitet kommer professor Anja-Verena Mudring til at stå for projektet ‘Enabling Technologies for A Sustainable Future: Ionic Liquids as Transformative Tools in Nanomaterials Synthesis’, når hun til sommer tiltræder som professor ved Institut for Kemi på Aarhus Universitet, hvor hun også vil have tilknytning til iNANO og forskningscenteret iMAT. Hun kommer fra en stilling som professor ved Stockholm Universitet, og begynder på AU i løbet af sommeren 2021.

Projektet modtager 40 millioner, og har til formål at undersøge, hvordan ioniske væsker styrer dannelsen af nanomaterialer på atomare niveau. Forståelsen vil gøre det muligt at designe ioniske væsker som molekylære værktøjer til konstruktionen af en ønsket nanostruktur. Det vil kunne åbne døren for nye materialer og grønne teknologier for at imødekomme udfordringerne i et bæredygtigt samfund.

Læs mere om bevillingen på VILLUM FONDENS hjemmeside.