Tre nye Sapere Aude forskningsledere på Nat

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) tildeler i disse dage 42 Sapere Aude Forskningsleder-bevillinger til nogle af de allerdygtigste yngre forskere i Danmark med excellente, nybrudsskabende idéer. Tre af modtagerne, som nu får mulighed for at prøve kræfter med at lede en forskningsgruppe, hører hjemme på Faculty of Natural Sciences (Nat). De modtager tilsammen ca. 18,5 mio. kr.

Logoet for Danmarks Frie Forskningsfond.

Denne omtale er baseret på en pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond

De nyslåede Sapere Aude DFF-forskningsledere har gennemgået en hård udvælgelsesproces for at kunne modtage en bevilling i dag: to bedømmelsesrunder i fondens faglige forskningsråd, en individuel fagfællebedømmelse hos internationale eksperter og derudover et interview foretaget af et tværrådsligt udvalg i fonden.

De tre modtagere på Nat er (link'ene fører til DFF's projektbeskrivelse og portræt af modtageren):

Philip Francis Thomsen fra Institut for Biologi, 6.188.286 kr. til projektet Pollinate-X – Historical and current insights to pollinator decline

Chris Schwiegelshohn fra Institut for Datalogi, 6.191.709 kr. til projektet Algorithmic Challenges of Big Data

Davide Mottin fra Institut for Datalogi, 6.178.812 kr. til projektet KARE: Robust Exploratory Search in Large Knowledge Graphs

Et element af Sapere Aude-bevillingen er, at forskerne får mulighed for at bruge en del af deres forskningskarriere i udlandet for at styrke det internationale samarbejde.

Du kan klikke her for at se Institut for Datalogis egen omtale af de to sidstnævnte modtagere.

Læs pressemeddelelsen fra Danmarks Frie Forskningsfond.